Testy rozwiązań UV-C w porcie lotniczym Chopina (Okęcie)
07.07.2021
Epidemia Covid-19 postawiła przed lotnictwem szczególnie trudne zadania. Możliwość szybkiego i wygodnego poruszania się po całym świecie, to prawdziwa zdobycz cywilizacyjna. Z drugiej strony transport lotniczy wymaga szczególnych środków ostrożności, związanych z przebywaniem w przestrzeniach wspólnych osób z różnych zakątków świata. Duże zagęszczenie osób na ograniczonej powierzchni, zarówno samolotu, hali przylotów i odlotów, łazienkach, czy punktach odpraw sprzyja potencjalnym zakażeniom, choćby niezwykle groźnym koronawirusem SARS-CoV2.
Aby pasażerowie, podróżujący w sprawach biznesowych, bądź na upragnione wakacje mogli w pełni mogli cieszyć się lataniem, potrzebne jest konsekwentne budowanie zaufania pasażerów do korzystania z transportu lotniczego. W tym celu, służby utrzymujące czystość na obiektach portów lotniczych zmuszone są do poszukiwania najróżniejszych rozwiązań, skutecznie eliminujące zagrożenia wynikające m.in. z rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych.
Pandemia COVID-19 spowodowała jeden z największych kryzysów w lotnictwie od czasów II wojny światowej. W 2020 roku polskie porty lotnicze obsłużyły jedynie 14,5 mln pasażerów, czyli o 70 proc. mniej niż rok wcześniej. Ostatni raz mniejszą liczbę pasażerów w ciągu roku obsłużono 15 lat temu.
Dzięki uprzejmości kierownictwa Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, pracownicy ZURADu spotkali się z przedstawicielami firm, utrzymujących czystość na terenie Lotniska Chopina. Spotkanie miało na celu wymianę doświadczeń i zaprezentowanie dedykowanych rozwiązań, zapewniających bezpieczeństwo i higienę pasażerów. Technologie dekontaminacyjne, oparte na emiterach UV-C są skutecznym rozwiązaniem, wszędzie tam, gdzie szczególnie istotne jest bezpieczeństwo osób, przebywających w przestrzeniach wspólnych.
![Lotnisko Chopina w Warszawie (Warsaw Chopin Airport, kod IATA: WAW, kod ICAO: EPWA)](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061422.jpg)
fot. Sebastian Margalski
Posiadając doświadczenia walki ze skutkami pandemii w ciągu ostatniego roku należy założyć, że technologie unieszkodliwiania koronawirusa wejdą już na stałe w krajobraz przestrzeni publicznych.
Takie rozwiązania są szczególnie pożądane w przestrzeniach o dużym natężeniu ruchu, szczególnie tam, gdzie spotkać można osoby podróżujące z różnych miejsc na Świecie. W takich miejscach, jak: pokład samolotu, hala przylotów, lotniskowe toalety, unieszkodliwianie chorobotwórczych patogenów, w tym SARS-CoV-2 zyskuje strategiczne znaczenie dla zdrowia publicznego.
Wykorzystywanie promieniowania ultrafioletowego, czyli światła UV-C o długości fali 100-280 nm, jako metody bakteriobójczej i wirusobójczej ma ponad 80-letnią historię. Bakteriobójcze promieniowanie ultrafioletowe stosuje się szczególnie w opiece zdrowotnej i szkolnictwie, czyli w miejscach, w których istnieje możliwość zarażenia w krótkim czasie wielu osób od jednej zakażonej osoby. Według najnowszych badań, lampy ultrafioletowe emitujące promieniowanie bakteriobójcze w ultrafiolecie C (UV-C) o długości fali 254 nm zapewniają skuteczną i trwałą dezynfekcję powietrza, cieczy i powierzchni stałych typu tworzywa sztuczne, tkaniny, metale itp. To rozwinięcie i udoskonalenie dotychczas stosowanych w szpitalach rozwiązań.
Prezentowane podczas spotkania rozwiązania, oparte zostały na technologii użytej w urządzeniach ROB-UV oraz UV-C Ambulance System
![](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/06/covid-19-uvc-1024x556.jpg)
Wyniki dotychczas uzyskanych danych wskazują, że promieniowanie UV-C jest skuteczną metodą dezynfekcji przeciw wirusom, w tym przeciwko wirusowi SARS-CoV-2. Najbardziej rekomendowaną długością fali UV-C do dezynfekcji jest 254 nm.
![](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/06/gr1_lrg-300x258.jpg)
Badania źródłowe:
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) jest wiodącym podmiotem lotniczej infrastruktury transportowej w Polsce, biorącym aktywny udział w kształtowaniu i rozwoju tego strategicznego sektora gospodarki. Jest liderem rynku, do którego należą kluczowe elementy infrastruktury państwa, gwarantujące niezakłóconą zdolność funkcjonowania podmiotów działających w branży usług lotniczych.
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061431-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061426-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061423-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061421-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061419-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061415-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061404-300x200.jpg)
![](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061403-300x200.jpg)
![Technologie UVC przeciw COVID-19 dla branży lotniczej](https://zurad.com.pl/wp-content/uploads/2021/07/Lampy_UVC_dla_lotnictwa_P7061417-200x300.jpg)