System RoadSense+ integruje funkcje trzech przyrządów rejestrujących wykroczenia drogowe. System składa się z następujących modułów:
- Punktowy pomiar prędkości chwilowej (FOTORADAR),
- Nadzór wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle (RED LIGHT),
- Odcinkowy pomiar prędkości średniej (OPP).
System RoadSense+ spełnia wymagania zawarte w poniższym Rozporządzeniu: DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, Warszawa, dnia 6 marca 2014 r. Poz. 281, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 17 lutego 2014 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych
Cechy Systemu wspólne dla wszystkich modułów:
- Zasilanie: 230 V 50 Hz.
- Temperatury pracy: od -300C do +600C.
- Zakres mierzonych prędkości: od 15 km/h do 250 km/h.
- Nadzorowane pasy ruchu: 4 (max).
- Rozpoznawanie pasa ruchu: TAK.
- Rozpoznawanie kierunku ruchu: TAK.
- Śledzenie celów: TAK.
- Automatyczne rozpoznawanie tablic (ANPR): TAK.
- Automatyczne rozpoznawanie marki, modelu i koloru (MMR): TAK.
- Automatyczne rozpoznawanie pojazdu ADR: TAK.
- Rozpoznawanie typu pojazdu: osobowy/ciężarowy.
- Wykrywanie jazdy pod prąd: TAK.
- Wykrywanie jazdy pasem zastrzeżonym: TAK.
- Łączność bezprzewodowa: GSM/LTE/GPRS.
- Łączność lokalna: Wi-Fi.
- Czujnik otwarcia obudowy JC: TAK.
- Czujnik wstrząsowy obudowy JC: TAK.
- Oświetlacz podczerwieni (IR): w każdej kamerze.
- Regulacja czasu trwania błysku lampy błyskowej: TAK.
Cechy charakterystyczne dla modułu OPP:
- Metoda pomiaru: analiza obrazu.
- Dokładność pomiaru prędkości: ±3 km/h dla v≤100 km/h oraz 3% dla v>100 km/h.
- Zakres mierzonych prędkości: od 15 km/h do 250 km/h.
- Długość odcinka pomiarowego (min): 1000 m.
Cechy charakterystyczne dla modułu FOTORADAR:
- Metoda pomiaru: mikrofalowa oparta o zjawisko Dopplera.
- Częstotliwość pracy: 24,15 GHz.
- Dokładność pomiaru prędkości: ±3 km/h dla v≤100 km/h oraz 3% dla v>100 km/h.
- Zakres mierzonych prędkości: od 15 km/h do 250 km/h.
- Zasięg pomiaru: do 40 m.
- Pomiar odległości do pojazdu: TAK.
- Limity prędkości: oddzielnie dla każdego pasa ruchu.
- Limity prędkości: oddzielne dla osobowych i ciężarowych.
Cechy charakterystyczne dla modułu RED LIGHT:
- Metoda pomiaru: analiza obrazu.
- Zakres mierzonych prędkości: od 15 km/h do 250 km/h.
Konstrukcje montażowe Systemu RoadSense+:
Urządzenia Systemu RoadSense+ powinny być zamontowane na sztywnych i stabilnych konstrukcjach tak, aby kamery, radar i lampy błyskowe znajdowały się nad jezdnią nad nadzorowanymi pasami. Do tego celu mogą służyć dedykowane i montowane celowo maszty z wysięgnikami lub konstrukcje już istniejącej infrastruktury drogowej, np. bramownice systemu viaTOLL, wysięgniki sygnalizacji świetlnej, mosty i kładki. Kamera zobrazowania ogólnego KZO z racji swej funkcji nie znajduje się nad jezdnią, ale również powinna być zamontowana na sztywnej konstrukcji. Obudowa jednostki centralnej powinna być zamontowana tak, aby jednocześnie zabezpieczyć przed wandalizmem i umożliwić dostęp serwisowy bez konieczności wstrzymywania ruchu.
Więcej informacji:
Zbigniew Sikora,
tel. +48 29 644 26 05;
kom. 882 148 126
zsikora@zurad.com.pl
Projekt ma na celu opracowanie nowego w skali świata, innowacyjnego modułowego Systemu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Roadsense+.
Głównymi cechami wyróżniającymi system będzie poprawa następujących cech funkcjonalnych urządzeń do wykrywania naruszeń w ruchu drogowym:
- zwiększenie wykrywania naruszeń przepisów ruchu drogowego – połączenie kilku urządzeń w jedną całość zwiększy skuteczność wykrywania różnego typu naruszeń w jednym miejscu,
- nowoczesny pomiar miejscowy oraz rejestracja zdarzeń w postaci zdjęć i filmu zwiększą jednoznaczność zarejestrowanych zdarzeń, co spowoduje zmniejszenie możliwości podważenia zarejestrowanego materiału dowodowego,
- objęcie nadzorem nad przestrzeganiem prędkości dróg szybkiego ruchu poprzez wydłużony pomiar odcinkowy.
Efektem projektu będzie opracowanie innowacyjnego modułowego systemu sensorów Roadsense+ zaliczanego do kategorii inteligentnych systemów transportowych (ITS), który pozwoli na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Okres realizacji projektu: 01.10.2016–31.12.2018
Nazwa programu: Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020 (RPO WM 2014–2020) współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; Oś Priorytetowa I „Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce”; Działanie 1.2 „Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw”.
Wartość projektu: 4 084 424,07 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 2 045 416,12 zł
Rodzaj projektu: strukturalny
Lider projektu: ZURAD Sp. z o.o. – Polska
Konsorcjum: Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP – Polska